Zaktualizowano dnia 17 czerwca 2024
Zapoznanie się z symptomami zaburzeń integracji sensorycznej, a także ich chorobami towarzyszącymi, pozwalają odpowiednio wcześnie dostrzec ich objawy u dzieci. Oczywiście w celu diagnozy integracji sensorycznej należy udać się do terapeuty specjalizującego się tego typu przypadkami. Więcej na ten temat omówimy w dalszej części artykułu, a dodatkowo odpowiemy na pytanie, czy zaburzenia integracji sensorycznej to autyzm.
Czy zaburzenia integracji sensorycznej to autyzm?
Zaburzenia integracji sensorycznej (zaburzenia SI) polegają na występowaniu nieprawidłowości w rejestracji, przetwarzaniu bodźców znajdujących się w różnych systemach sensorycznych, a także w połączeniu informacji z innymi układami. Ponadto odnosi się do nieprawidłowości modulacji, czyli procesu hamowania lub wzmacniania aktywności neuronalnej, która ma na celu utrzymywanie jej w harmonii z systemem nerwowym. To zaburzenie ukazuje się w dwóch postaciach: podwrażliwości i nadwrażliwości sensorycznej.
Z kolei autyzm, obecnie klasyfikowany jako zaburzenia ze spektrum autyzmu, należy do zaburzeń neurorozwojowych, które polega na występowaniu deficytów w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych i komunikacji społecznej. Ponadto objawia się skłonnością do ograniczonych, powtarzalnych wzorców zachowań, które są wyraźnie nietypowe lub nadmierne dla danej osoby.
Zatem, czy zaburzenia integracji sensorycznej to autyzm? Odpowiedź brzmi: nie! Są to dwa osobne zaburzenia, z tym że może być tak, że osoba ze spektrum autyzmu doświadcza również zaburzenia SI.
Diagnoza integracji sensorycznej
Diagnoza integracji sensorycznej wymaga podejścia do kwestii zdrowia w sposób holistyczny. Należy uwzględnić fakt, że w przypadku pacjentów, u których zostaną wykryte zaburzenia, mogą współwystępować inne problemy zdrowotne, m.in.:
- mózgowe porażenie dziecięce (MPD),
- zaburzenia ze spektrum autyzmu,
- zaburzenia psychiczne,
- niepełnosprawność intelektualna.
W związku z tym specjaliści pracujący w gabinetach integracji sensorycznej muszą mieć wszechstronną wiedzę w zakresie diagnozowania i prowadzenia terapii osób z różnego rodzaju zaburzeniami. Kwestie związane z rozpoznawaniem symptomów zaburzeń SI omawialiśmy w artykule: Skąd się biorą zaburzenia integracji sensorycznej?
Zaburzenia integracji sensorycznej – ćwiczenia
W zaburzeniach integracji sensorycznej ćwiczenia przygotowane dla dziecka stanowią bardzo ważny element terapii i prowadzone są w celu ułatwienia mu możliwie prawidłowego funkcjonowania. Dlatego też terapeuci nawiązują ścisłą współpracę z rodzicami oraz szkołą, aby wprowadzać efektywne działania wspierające ucznia na terenie szkoły, a przez rodziców w domu.
Ćwiczenia w zaburzeniach SI można podzielić na dwie kategorie dotyczące:
- motoryki małej (małe partie mięśniowe);
- motoryki dużej (duże partie mięśniowe).
Często prowadzone są one jako zabawy ruchowe ogólnorozwojowe, wspomagane muzyką i ćwiczeniami sensorycznymi. Dopasowanie ich formy do indywidualnych potrzeb dziecka ma duże znaczenie, ponieważ uczeń odczuwający sukces podczas zajęć podnosi swoją samoocenę i chętnie uczestniczy w ćwiczeniach.
Kurs SI – po co się go wykonuje?
Kurs SI to doskonały sposób na to, by zdobyć wiedzę niezbędną do prowadzenia terapii i diagnozy integracji sensorycznej u dzieci. Decydując się na oferowany przez nas “Kurs Kwalifikacyjny z zakresu integracji sensorycznej”, dodatkowo absolwent otrzyma dokument potwierdzający ukończenie szkolenia potwierdzający zdobycie kwalifikacji zgodnych z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej. Podczas tego szkolenia kursant zostanie przygotowany do tego, by podjąć pracę jako terapeuta SI w systemie oświaty, a także w gabinetach integracji sensorycznej.