Zaktualizowano dnia 17 czerwca 2024
Już od najmłodszych lat dziecka warto zadbać o to, by wspierać jego prawidłowy rozwój w sposób holistyczny, co przekłada się na jego prawidłowe funkcjonowanie w przyszłości. Jednym ze sposobów pracy nad maluchem jest jego udział w zajęciach sensorycznych, które umożliwiają kształtowanie prawidłowych postaw i niwelują możliwość wystąpienia zaburzeń integracji sensorycznej. Więcej na ten temat zostanie omówione w dalszej części artykułu.
Zaburzenia integracji u 3-latka – przykładowe przyczyny
Istnieje wiele przyczyn powstania zaburzeń integracji u 3-latka, które najczęściej związane są ze środowiskiem rozwojowo-wychowawczym ograniczającym dziecku dostęp do bodźców sensorycznych. Niestety czasami to rodzice mają wpływ na budowanie takiego otoczenia przez to, że na każdym kroku zabezpieczają maluchy np. przed upadkiem. W konsekwencji tego dziecko nie ma możliwości wypracowania reakcji obronnych i równoważnych, które są potrzebne w osiąganiu zdolności ruchowych.
Do powstania zaburzenia integracji u 3-latka przyczyniać się mogą również niektóre zabawki, które nie przydają się w stymulacji zmysłów. Wiele z nich wygląda i jest zbudowane tak samo, a dodatkowo są gotowe do użycia od razu po wyjęciu z opakowania – a to ogranicza pomysłowość dziecka oraz dostęp do różnorodności w doświadczaniu.
Zajęcia sensoryczne jako pomoc w zaburzeniach integracji u 3-latka
Ćwiczenia stymulujące mają kluczowe znaczenie w wyeliminowaniu problemów wynikających z zaburzeń integracji sensorycznej. Im wcześniej są one wprowadzone, tym lepiej dla malucha – najkorzystniejsze jest zapoczątkowanie zajęć sensorycznych dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat. Często są one określane jako “multisensoryka dla smyka”.
Zajęcia sensoryczne mają na celu:
- stymulować wszystkie zmysły: dotyk, słuch, równowagę, czucie głębokie, wzrok, węch i smak;
- wywołać zmiany w sferze motorycznej i emocjonalnej dziecka;
- poprawić funkcjonowanie malucha w życiu codziennym;
- zapobiegać powstawaniu deficytów sensorycznych;
- wspierać całościowy rozwój malucha.
Motoryka mała a zajęcia sensoryczne
Wyróżnia się dwa rodzaje motoryki: dużą (dotyczącą postawy ciała i lokomocji), a także małą (odnoszącą się do chwytu i manipulacji). Są one zależne od siebie, gdyż przebieg i rozwój motoryki dużej jest warunkiem rozwijania się motoryki małej. Zajęcia sensoryczne dla dzieci koncentrujące się na ruchach dłoni i palców wymagają koordynacji wzrokowo-ruchowej, a także wykonywania czynności, takich jak: ugniatanie, chwytanie, rysowanie, pisanie itd.
Kurs Kwalifikacyjny z zakresu integracji sensorycznej
Doskonałym sposobem na to, by zdobyć wiedzę niezbędną do prowadzenia zajęć sensorycznych dla dzieci, jest udział w oferowanym przez nas “Kursie Kwalifikacyjnym z zakresu integracji sensorycznej”. Podczas tego szkolenia kursant zostanie przygotowany do tego, by podjąć pracę jako terapeuta SI w systemie oświaty i poza nią. Co więcej, absolwent tego kursu otrzyma dokument potwierdzający ukończenie szkolenia potwierdzający zdobycie kwalifikacji zgodnych z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej.