Zaktualizowano dnia 17 czerwca 2024
Pedagogika specjalna wyodrębniła się z pedagogiki ogólnej w ubiegłym wieku. Mimo że sama jest subdyscypliną pedagogiczną, dzielimy ją dodatkowo na wiele działów. Wśród nich można wymienić między innymi tyflopedagogikę, surdopedagogikę, oligofrenopedagogikę i inne. Dowiedz się, jakie są dziedziny pedagogiki specjalnej.
Wielość klasyfikacji w obrębie pedagogiki specjalnej
Na gruncie pedagogiki specjalnej wciąż nie ma spójności co do tego, w jaki sposób ją dzielić. Wymienić można różnorodne subdyscypliny tej dziedziny. Przykładowo można wymienić następujące subdyscypliny pedagogiki specjalnej:
- oligofrenopedagogika,
- surdopedagogika,
- tyflopedagogika,
- pedagogika resocjalizacyjna,
- pedagogika terapeutyczna.
Istnieje również podział, według którego na gruncie pedagogiki specjalnej wyróżniamy:
- logopedię,
- oligofrenopedagogikę,
- pedagogikę korekcyjną,
- resocjalizacyjną terapeutyczną,
- surdopedagogikę,
- tyflopedagogikę,
- specjalne wychowanie fizyczne.
W latach późniejszych autor jednak uzupełnił swoją klasyfikację o pracę socjalną. Podział pedagogiki specjalnej na subdyscypliny zależny jest zatem od przyjętego podziału – regularnie zmienia się także w czasie. Poniżej zapoznasz się bliżej z kilkoma wybranymi działami pedagogiki specjalnej.
Tyflopedagogika, surdopedagogika, oligofrenopedagogika
Wśród najbardziej rozpoznawalnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej można wymienić:
- tyflopedagogikę – zajmującą się edukacją, kształceniem i wychowaniem osób niewidomych i niedowidzących. Zagadnienia tej dyscypliny mogą obejmować przykładowo naukę czytania alfabetu Braille’a czy dostosowania edukacyjne;
- surdopedagogikę – koncentrującą się przede wszystkim wokół osób niesłyszących i niedosłyszących. Jej celem jest usprawnianie zdolności słuchowych oraz zapobieganie deficytom w innych obszarach, niż słuch. Może obejmować także naukę porozumiewania się językami migowymi;
- oligofrenopedagogikę – która zajmuje się osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Pedagodzy specjalni wykształceni w tej dziedzinie pomagają swoim podopiecznym funkcjonować, kontrolować emocje czy rozwijać zdolności poznawcze.
Pedagogika resocjalizacyjna
Pedagogika resocjalizacyjna to dziedzina, której przedmiotem zainteresowania jest między innymi:
- patologia, teorie dewiacji i profilaktyka społeczna;
- prawo i polityka karna, a także zarządzanie ryzykiem przestępczości;
- uzależnieniami, niedostosowaniem społecznym;
- interwencją kryzysową i socjoterapią.
Pedagodzy resocjalizacyjni podejmują pracę w placówkach penitencjarnych i postpenitencjarnych, świetlicach środowiskowych, zakładach poprawczych, ośrodkach wychowawczych i socjoterapeutycznych.
Andragogika specjalna
Andragogika specjalna to subdyscyplina pedagogiczna skoncentrowana na kształceniu i opiece w odniesieniu do dorosłych. Częściej, niż na wychowaniu, koncentruje się na samowychowaniu i wspieraniu podopiecznych w samorozwoju. Na gruncie jej podstawowych założeń leży stwierdzenie, że samowychowanie trwa całe życie i zaczyna się w chwili, w której kończy się wychowanie. Podejmuje także tematykę niepełnosprawności, kształcenia ustawicznego, usprawniania, rehabilitacji i potrzeb rozwojowych osób dorosłych. Jej subdyscypliną jest gerontopedagogika, która z kolei zajmuje się osobami starszymi.
Na jakie kursy z zakresu pedagogiki specjalnej warto zwrócić uwagę?
Jeżeli jesteś zainteresowany pogłębianiem swojej wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej, rozważ „Kurs kwalifikacyjny z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji uczniów autystycznych”.
W toku kursów w naszej placówce szczegółowo omawiane są poszczególne działy pedagogiki specjalnej, a także inne aspekty związane z tą dyscypliną. Kurs ten zapewnia specjalistyczną wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnej pracy z dziećmi w spektrum autyzmu. Po zdaniu egzaminu wydawana jest dokumentacja zgodna z wymogami MEiN.