Zaktualizowano dnia 18 listopada 2024
Oligofrenopedagogika to dział pedagogiki, zajmujący się nauczaniem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Aby móc pracować jako pedagog z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, niezbędne jest nabycie odpowiednich kwalifikacji. Jak jednak je zdobyć?
Kurs kwalifikacyjny – dla kogo?
Osoby chcące się realizować w zakresie pedagogiki specjalnej muszą posiadać odpowiednią wiedzę, aby kompetentnie pracować z dziećmi niepełnosprawnymi. Idealnym wstępem do poszerzania swoich kompetencji w tym obszarze jest zatem odbycie kursu kwalifikacyjnego z zakresu oligofrenopedagogiki, którego celem jest zdobycie kwalifikacji zgodnych z wytycznymi MEN, a podczas jego trwania nabywa się specjalistyczną wiedzę i kompetencje, niezbędne do pracy z osobami niepełnosprawnymi umysłowo.
Do kogo jeszcze skierowany jest kurs?
Kurs kwalifikacyjny Oligofrenopedagogika skierowany jest przede wszystkim do pedagogów, psychologów szkolnych oraz osób zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Jest idealnym uzupełnieniem wiedzy również dla tych nauczycieli i wychowawców, którzy chcą podjąć zatrudnienie w szkołach specjalnych lub integracyjnych, a także ośrodkach szkolno-wychowawczych lub domach pomocy społecznej.
Co jest zawarte w kursie z zakresu oligofrenopedagogiki?
Kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki zawiera treści zgodne z ramowym programem kursu kwalifikacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest w nim szeroko omówiona tematyka z zakresu:
- pedagogiki specjalnej,
- oligofrenopedagogiki,
- podstaw psychologii rewalidacji,
- metodyki nauczania i wychowania osób upośledzonych w stopniu lekkim i głębokim,
- metodyki wychowania w internacie,
- rewalidacji indywidualnej
Ukończenie kursu wyposaża słuchaczy w praktyczne umiejętności, wiedzę i kompetencje niezbędne w prowadzeniu działań terapeutycznych wśród dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami. Treści zawarte w szkoleniu obejmują takie zagadnienia jak wspieranie uczniów w zdobywaniu samodzielności i funkcjonowania w społeczeństwie, mobilizowanie ich do ćwiczeń utrzymujących sprawność, a także jak najlepiej przygotować osoby niepełnosprawne umysłowo do życia po zakończeniu edukacji.