Zrozumieć nadwrażliwość sensoryczną – kluczowe elementy kursu integracji sensorycznej

669
Zrozumieć nadwrażliwość sensoryczną – kluczowe elementy kursu integracji sensorycznej

Zaktualizowano dnia 17 czerwca 2024

Działanie zmysłów i ich wspólna integracja wpływa na percepcję rzeczywistości przez człowieka, a następnie odpowiedniego interpretowania. Niektórzy jednak mierzą się z zaburzeniami, które powodują nieprawidłowe odbieranie bodźców sensorycznych wpływających na niewłaściwe reakcje. Więcej na ten temat omówimy w dalszej części artykułu na przykładzie nadwrażliwości sensorycznej.

Jak rozpoznać nadwrażliwość sensoryczną?

Nadwrażliwość sensoryczną rozpoznaje się, gdy próg pobudliwości jest obniżony, a układ zostaje pobudzony przez niewielką siłę. Najprościej zjawisko to wyjaśnić jako nadwrażliwość na bodźce zewnętrzne i zobrazować na konkretnych przykładach. 

Zatem dziecko nadwrażliwe będzie unikało lub reagowało strachem albo agresją na:

  •  sytuacje, gdy inne osoby są blisko;
  • czynności wymagające dotyku, m.in.: czesanie włosów, obcinanie paznokci;
  • łaskotanie i przytulanie;
  • wizyty u lekarza, fryzjera itd.;
  • zbyt intensywny wiatr lub deszcz.

Zapisz się na “Kurs Kwalifikacyjny z zakresu integracji sensorycznej” i naucz się metod rewalidacji nadwrażliwości na bodźce

Czy zaburzenia sensoryczne są uleczalne?

Jest możliwość zminimalizowania lub całkowitego usunięcia zaburzeń sensorycznych. Jednak wymaga to przeprowadzenia terapii SI, która będzie indywidualnie dobrana do potrzeb i możliwości dziecka. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: Neuroanatomia a nadwrażliwość sensoryczna.

Zaburzenia integracji sensorycznej u dorosłych – czy występują w tej grupie wiekowej?

Zjawisko to nie dotyczy wyłącznie dzieci, ponieważ występują także zaburzenia integracji sensorycznej u dorosłych. Często jest tak, że osoby te nie były wcześniej diagnozowane pod tym kątem i nie są świadome tego, że nad nadwrażliwością sensoryczną można pracować. Zatem prawidłowa diagnoza młodej osoby oraz podjęcie terapii SI ma znaczenie dla jej późniejszego życia. 

terapia SI

W związku z tym bardzo ważna jest obserwacja uczniów przez nauczycieli oraz rodziców, a także świadomość, że zaburzenia integracji sensorycznej objawy mogą mieć niepozorne. Zdarza się, że dzieci z nadwrażliwością sensoryczną bywają niezrozumiane przez otoczenie, a ich zachowanie klasyfikuje się jako “niegrzeczne”. 

Dlaczego warto przystąpić na kurs integracji sensorycznej?

Kursy integracji sensorycznej przyczyniają się do propagowania wiedzy na temat różnego typu zaburzeń SI, w tym nadwrażliwości na bodźce. Dzięki temu rodzice mogą dowiedzieć się, na co zwracać uwagę u swoich dzieci i w razie potrzeby zgłosić się do specjalisty. Z kolei dla nauczycieli jest to szansa na rozwój pedagogiczny.

Po pierwsze: specjalistyczna wiedza

Podczas oferowanego przez nas “Kursu Kwalifikacyjnego z zakresu integracji sensorycznej” słuchacze uzyskują wszechstronną wiedzę i umiejętności na temat pracy z osobami z zaburzeniami integracji sensorycznej. Program tego szkolenia zawiera tematy dotyczące m.in.: klasyfikowania, diagnozowania i prowadzenia terapii SI na podstawie indywidualnego planu rewalidacji.

baner: terapia SI

Po drugie: nowoczesna i wygodna forma kształcenia

“Kurs Kwalifikacyjny z zakresu integracji sensorycznej” umożliwia korzystanie z materiałów dydaktycznych w każdym miejscu, należy jedynie mieć urządzenie mobilne z dostępem do internetu. Kursant samodzielnie decyduje również o tym, ile czasu dziennie poświęci na kształcenie, dlatego może dostosować tempo nauki do własnych potrzeb i możliwości. Z tym że należy podkreślić, że obowiązuje go 270h dydaktycznych.

Po trzecie: potwierdzenie nabytych umiejętności

Nasze kursy zostały przygotowane zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji i Nauki, dlatego też kursanci zdobywają kwalifikacje oraz wiedzę i umiejętności specjalistyczne, które mogą przydać się do pracy terapeuty SI w systemie oświaty i poza nią. Absolwenci “Kursu Kwalifikacyjnego z zakresu integracji sensorycznej” otrzymują dokumentację zgodną z rozporządzeniem MEN.