Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Jak je prowadzić z szacunkiem dla ucznia?

228
zajęcia dydaktyczno-wyrówawcze jak prowadzić

Choć podstawa programowa jest stworzona w taki sposób, aby wszyscy uczniowie mogli zdobyć wiedzę na danym etapie edukacji, niektórzy potrzebują specjalnych zajęć, aby nadrobić zaległości i wyrównać poziom wiedzy względem innych. Od lat skuteczną formą pomocy są organizowane zajęcia dydaktyczno-wychowawcze. W tym artykule podpowiemy, na co zwrócić uwagę w trakcie realizowania tej formy pomocy, aby uczniowie czuli się komfortowo. 

Czym są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze?

Szkoła organizuje wiele form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a jedną z nich są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, nazywane potocznie zajęciami wyrównawczymi. Organizuje się je dla uczniów z trudnościami w nauce, którzy mają problem, aby spełnić wymagania, jakie wynikają z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Grupa na takich zajęciach nie może przekraczać 8 uczniów, a czas trwania wynosi standardowe 45 minut. W uzasadnionych przypadkach czas ten może zostać skrócony lub wydłużony. 

ZAPISZ SIĘ NA KURS I POZNAJ SKUTECZNE METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW, KTÓRZY WYMAGAJĄ DODATKOWEJ POMOCY

Zajęcia wyrównawcze – skuteczna forma pomocy

Warto wspomnieć, że zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z danego przedmiotu musi prowadzić nauczyciel posiadający kwalifikacje do prowadzenia takich zajęć. Jest to bardzo ważne, ponieważ celem zajęć dydaktyczno-wyrównawczych jest pomoc w opanowaniu oraz utrwaleniu wiedzy i umiejętności, które są niezbędne na danym etapie. Powtórzenie poruszanych na lekcjach zagadnień jest szczególnie przydatne dla uczniów po dłuższej nieobecności, spowodowanej np. chorobą, a także dla dzieci z nieco słabszymi możliwościami intelektualnymi.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – 3 praktyczne porady dla pedagogów

Jeśli stoisz przed zadaniem, jakim jest prowadzenie tego typu zajęć, musisz wiedzieć, że różnią się one od klasycznych lekcji. Poniżej znajdziesz 3 wskazówki, dzięki którym zadbasz o to, aby jak najlepiej pomóc uczniom wyrównać braki programowe.

Zrozum indywidualne potrzeby

Istnieje wiele różnych przyczyn, dla których uczniowie borykają się z problemami w nauce. Może być to choroba, problemy emocjonalne bądź trudności poznawcze. Jako pedagog powinieneś skoncentrować się na tym, aby zrozumieć ich specyficzne potrzeby. Warto więc poświęcić czas na obserwację i analizę postępów oraz problemów każdego z uczniów. W tym celu spersonalizuj podejście i dopasuj metody nauczania, ponieważ każdy uczestnik zajęć może potrzebować nieco innego tempa, dodatkowych wyjaśnień bądź powtórzenia danego zakresu materiału.

Zbuduj zaufanie i stwórz atmosferę wsparcia

Uczęszczanie na zajęcia wyrównawcze może budzić pewien dyskomfort wśród uczniów, u których może pojawić się poczucie, że są gorsi od innych. Z tego powodu kluczowe jest stworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska, w którym każdy z nich poczuje się akceptowany i wspierany. Zadbaj o wzmacnianie pozytywnych relacji – w tym celu możesz chwalić za małe sukcesy i zachęcać do dalszych starań. Unikaj krytykowania za popełnione błędy – pamiętaj, że celem tych zajęć wyrównawczych jest pomoc w przezwyciężeniu różnych trudności, a nie eksponowanie ich.

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Jak je prowadzić z szacunkiem dla ucznia

Zaangażuj uczniów w zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze powinny przede wszystkim angażować uczniów w proces nauki, dlatego postaraj się, aby umożliwić im aktywny udział w zdobywaniu wiedzy. Wykorzystaj w tym celu sprawdzone metody, jak:

  • praca w parach – pozwala uczniom wymieniać pomysły i wspólnie rozwiązywać zadania, co ułatwia przyswajanie trudnych treści;
  • gry dydaktyczne – angażują uczniów w naukę i poprawia ich motywację, sprawiając jednocześnie, że trudne zagadnienia stają się bardziej przyswajalne;
  • zadania praktyczne – pozwalają uczniom w bezpośredni sposób zastosować wiedzę w rzeczywistych sytuacjach, co sprawi, że dużo lepiej zrozumieją sens danego zagadnienia.

Chcesz rozwinąć swoje kompetencje? Zdobądź kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Zajęcia wyrównawcze to tylko jedna z wielu form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci. Jeśli chcesz poszerzyć swoje kompetencje i prowadzić zajęcia dla uczniów, którzy nie opanowali podstawowych umiejętności i wymagają indywidualnego podejścia, zapisz się na „Kurs kwalifikacyjny z zakresu diagnozy, rewalidacji i terapii pedagogicznej”. 

Jako absolwent zdobędziesz uprawnienia do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, które są dostosowywane do potrzeb oraz możliwości ucznia. Posiadając wiedzę z tego zakresu, będziesz mógł wspierać w wyrównaniu szans edukacyjno-wychowawczych dzieci z niepełnosprawnościami oraz uczniów z innymi specyficznymi trudnościami w nauce. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule „Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – kto może je prowadzić?”.