
Trening umiejętności społecznych (TUS) to forma zajęć, która pomaga rozwijać kompetencje potrzebne w codziennym funkcjonowaniu – od komunikacji i współpracy, po radzenie sobie z emocjami. Jego popularność rośnie szczególnie w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami w spektrum autyzmu, gdzie daje realne wsparcie w budowaniu relacji i pewności siebie. Aby jednak prowadzić takie zajęcia, niezbędne są odpowiednie kwalifikacje i przygotowanie merytoryczne. Sprawdź, kto może prowadzić TUS i jak zdobyć wymagane uprawnienia.
Co obejmuje trening umiejętności społecznych?
Trening umiejętności społecznych skupia się na rozwijaniu kompetencji, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie w relacjach z innymi. Uczestnicy uczą się rozumienia i wyrażania emocji, skutecznej komunikacji, rozwiązywania konfliktów oraz współpracy w grupie. Program TUS można elastycznie dostosowywać do wieku i możliwości uczestników, dzięki czemu sprawdza się zarówno w pracy z dziećmi, jak i dorosłymi.
Zajęcia TUS znajdują zastosowanie m.in. w:
- szkołach – jako wsparcie dla uczniów w budowaniu relacji rówieśniczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych – w ramach zajęć terapeutycznych;
- ośrodkach terapeutycznych i domach opieki – jako forma wsparcia dla osób z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym;
- placówkach wspierających osoby z niepełnosprawnościami – w rozwijaniu kompetencji potrzebnych do większej samodzielności.
Na naszym blogu znajdziesz więcej informacji na temat tego, co to jest TUS.
Trening umiejętności społecznych – dla kogo okazuje się skuteczny?
Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazało, że do końca września 2022 roku orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zaburzenia ze spektrum autyzmu miało w Polsce 82 199 uczniów. Z kolei jak podaje portal centrumdobrejterapii.pl, u 3-8% dzieci występuje ADHD, czyli zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi.
Jedną z metod pracy z tymi grupami jest właśnie trening umiejętności społecznych. To jednak coś więcej niż ćwiczenie „dobrego zachowania” – to praktyka, która realnie zmienia codzienne relacje i daje uczestnikom do lepszego radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych. Dzięki niemu łatwiej budować więzi, rozumieć siebie i innych oraz odnajdywać się w grupie.
Szczególnie często kierowany jest do:
- dzieci i młodzieży – które potrzebują wsparcia w nauce komunikacji, radzenia sobie z emocjami czy funkcjonowania w grupie;
- osób w spektrum autyzmu – aby ułatwić im rozwijanie relacji społecznych i zwiększyć samodzielność;
- osób z ADHD i innymi trudnościami rozwojowymi – w celu poprawy koncentracji, współpracy i kontroli emocji;
- dorosłych z deficytami społecznymi – np. po doświadczeniach kryzysowych czy zmagających się z zaburzeniami psychicznymi.
Trening Umiejętności Społecznych – kto może prowadzić?
TUS najczęściej prowadzą osoby, które na co dzień pracują z dziećmi, młodzieżą czy dorosłymi wymagającymi wsparcia. Dostrzegają one w nim nie tylko skuteczną metodę pracy z podopiecznymi, ale też szansę na własny rozwój zawodowy i poszerzenie kompetencji. To właśnie dlatego do prowadzenia takich zajęć najczęściej decydują się:
- nauczyciele – na co dzień wspierają uczniów w procesie wychowawczym i edukacyjnym, dlatego prowadzenie TUS pozwala im skuteczniej rozwijać u dzieci umiejętności komunikacyjne i społeczne;
- pedagodzy – pracują z dziećmi i młodzieżą mającymi trudności w nauce czy relacjach, więc TUS staje się dla nich narzędziem do budowania lepszej współpracy i integracji;
- psychologowie – zajmują się diagnozą i wsparciem emocjonalnym, a prowadzenie treningów daje im możliwość praktycznego rozwijania u podopiecznych kompetencji społecznych;
- terapeuci zajęciowi – pomagają osobom z różnymi deficytami w codziennym funkcjonowaniu, dlatego TUS naturalnie wpisuje się w ich pracę nad samodzielnością i integracją społeczną uczestników;
- opiekunowie – wspierają dzieci, młodzież czy osoby dorosłe w codziennych sytuacjach, a prowadzenie TUS pozwala im wzmacniać relacje i kształtować pozytywne postawy w grupie.
ZAPISZ SIĘ NA KURSY DOSTĘPNE W NASZEJ OFERCIE I ZDOBĄDŹ KWALIFIKACJE DO PROWADZENIA TUS
Jak widać, dla wielu grup naturalnym kierunkiem rozwoju staje się Trening Umiejętności Społecznych. Dla kogo jednak w praktyce możliwe jest prowadzenie takich zajęć? Otóż mogą to być wszyscy specjaliści, którzy w ocenie dyrektora placówki posiadają kwalifikacje wystarczające do ich prowadzenia. Najskuteczniejszym sposobem, aby je potwierdzić, jest dokumentacja zgodna z wytycznymi MEiN, którą zdobędziesz jako absolwent kursów znajdujących się w naszej ofercie.
Jak zdobyć kwalifikacje? Kursy TUS w naszej ofercie
Kurs TUS – część I
Warto zaznaczyć, że doświadczenie w pracy terapeutycznej czy edukacyjnej stanowi dużą wartość, ale nie jest warunkiem koniecznym – osoby bez wcześniejszej praktyki również mogą rozpocząć tę ścieżkę.
Pierwszym krokiem do uzyskania niezbędnego przygotowania jest Kurs Kwalifikacyjny TUS (Trening umiejętności społecznych) – część I, który jest wprowadzeniem do metodyki prowadzenia zajęć. Kursanci w trakcie nauki:
- rozwijają kompetencje interpersonalne, kluczowe w pracy trenera;
- poznają procesy grupowe oraz sposoby pracy w grupie;
- specyfikę pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz z niepełnosprawnością.
Ważnym elementem programu jest także trening umiejętności społecznych w specyfice uczenia osób dorosłych, a także techniki oraz metody aktywne w warsztacie trenera. Kurs adresowany jest do osób początkujących, a pozytywny wynik egzaminu umożliwia wydanie dokumentacji potwierdzającej nabycie kwalifikacji zawodowych zgodnych z rozporządzeniem MEiN.
Kurs TUS – część II
Ukończenie kursu podstawowego umożliwia zapisanie się na kolejny poziom, czyli Kurs Kwalifikacyjny TUS (Trening umiejętności społecznych) – część II. Program skupia się na bardziej zaawansowanych zagadnieniach, dzięki którym absolwenci są przygotowani do pracy z osobami ze spektrum autyzmu, znając m.in.:
- genezę i objawy;
- działania wspierające osoby z zaburzeniami;
- diagnozę zaburzeń;
- specyfikę pracy z dzieckiem.
Nasza oferta przeznaczona jest dla osób, które ukończyły kurs z zakresu treningu umiejętności społecznych (TUS) I stopnia i chcą rozwijać swoje kompetencje, zdobywając dodatkowe kwalifikacje. Kierujemy go do przyszłych certyfikowanych trenerów TUS, a także do pedagogów oraz pracowników szkół, placówek edukacyjnych, domów opieki i pomocy społecznej, którzy pragną poszerzyć umiejętności w tej coraz bardziej cenionej metodzie terapeutycznej.
Dlaczego warto zainwestować w kursy TUS online?
Dostrzegasz potencjał, jaki stwarza Trening Umiejętności Społecznych? Kto może prowadzić tego typu zajęcia i jak zdobyć kwalifikacje już wiesz, jednak warto wskazać także kilka zalet wyróżniających nasze kursy online:
- Elastyczny czas nauki i dostępność materiałów – możesz uczyć się w dowolnym momencie, mając pełen dostęp do treści przez cały czas trwania kursu.
- Kompetencje bez konieczności dojazdów – zdobywasz praktyczne umiejętności, ucząc się z domu i oszczędzając czas oraz koszty podróży.
- Kwalifikacje zgodne z wytycznymi MEiN – uzyskane uprawnienia otwierają drogę do pracy w szkołach, poradniach i placówkach terapeutycznych.
Zobacz, dlaczego TUS to szkolenie, które warto zrobić w 2025 roku!
Trening umiejętności społecznych to narzędzie, które realnie wspiera rozwój dzieci, młodzieży i dorosłych, a jednocześnie daje specjalistom szansę na poszerzenie kompetencji i nowe perspektywy zawodowe. Wybierając kurs TUS online, inwestujesz w kwalifikacje zgodne z wytycznymi MEiN i umiejętności cenione na rynku pracy. Jeśli chcesz nie tylko pomagać innym, ale też rozwijać własną karierę – to właściwy moment, by zrobić pierwszy krok i rozpocząć naukę!
FAQ
Czy TUS można prowadzić indywidualnie?
Tak, zajęcia mogą odbywać się zarówno w grupie, jak i w formie indywidualnej, w zależności od potrzeb uczestnika.
Co trzeba mieć, żeby prowadzić TUS?
Niezbędne są kwalifikacje potwierdzone dokumentacją zgodną z wytycznymi MEiN, które można zdobyć, realizując nasze kursy.
Na czym polega Trening Umiejętności Społecznych?
TUS to zajęcia rozwijające kompetencje społeczne – m.in. komunikację, współpracę, rozumienie emocji i radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych.
Jakie są etapy prowadzenia TUS?
Najczęściej obejmują diagnozę potrzeb uczestników, planowanie programu, realizację zajęć z wykorzystaniem aktywnych metod oraz ewaluację efektów.