Trening komunikacji dla dzieci. Przykładowe ćwiczenia
Prawidłowy rozwój dzieci oraz umiejętność nawiązywania relacji i komunikowania się są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. To również istotne cechy w środowisku domowym i rówieśniczym. Niekiedy jednak u niektórych dzieci występują trudności...
Wczesna interwencja u dzieci. Jak powinna wyglądać?
Wczesne dostrzeżenie problemów rozwojowych u dzieci jest kluczowe dla ich późniejszego rozwoju. Nieprawidłowości zauważone tuż na początku problemów powodują też, że znacznie łatwiej jest przeprowadzić odpowiednią terapię i trwa to najczęściej krócej niż w...
Lateralizacja u dzieci. Co to jest i kiedy można mówić o zaburzeniu?
Pierwsze lata życia są kluczowe dla rozwoju wszelkich funkcji poznawczych oraz sprawnościowych. To właśnie na tym etapie kształtują się różnego rodzaju funkcje społeczne, ale również zdolności do wykonywania wszelkiego rodzaju aktywności. Bardzo istotne znaczenie...
Co to jest diagnoza pedagogiczna i jak ją napisać? Przykład
Wszelkie działania edukacyjne, ćwiczenia i zadania realizowane w przedszkolu i szkole podlegają okresowym ocenom. Na ich podstawie można stwierdzić, czy dziecko rozwija się prawidłowo, czy też potrzebny jest mu pewien rodzaj pomocy i zwrócenia...
Opóźniony rozwój mowy. Pomysły na ćwiczenia z dziećmi
Mowa jest jednym z najważniejszych sposobów porozumiewania się. To również jeden z istotnych etapów rozwojowych u dzieci, na który z utęsknieniem czekają rodzice i opiekunowie. Niestety w przypadku niektórych dzieci występuje opóźniony rozwój mowy,...
Psychomotoryka. Niezbędna wiedza dla pedagogów i terapeutów
Sprawność psychomotoryczna jest wyjątkowo ważna w prawidłowym rozwoju dzieci. Dzięki niej mogą one rozwijać się już od najwcześniejszych lat swojego życia. Psychomotoryka to kluczowa dziedzina dla rozwoju mowy, aktywności ruchowej, emocji, uczenia się, kontaktu...
Specjalne potrzeby edukacyjne, czyli wyzwanie dla pedagoga
Wszystkim nam zależy na prawidłowym rozwoju podopiecznych oraz rozwijaniu ich zainteresowań czy dążeniu do realizacji marzeń. Jednak nie zawsze istnieje możliwość tak łatwego zrealizowania programu nauczania, jakbyśmy tego chcieli. Naszej szczególnej uwagi wymagają zwłaszcza...
Zaburzenia mowy u dzieci z perspektywy pedagoga
Zaburzenia mowy u dzieci to wszelkie nieprawidłowości, które związane są z kształtowaniem głosek i wypowiadaniem się oraz porozumiewaniem z otoczeniem. Niekiedy ma to związek z budową jamy ustnej, ale też bywa efektem nieprawidłowości emocjonalnych....
Psychopatologia dla pedagogów. Co powinieneś wiedzieć?
Współczesny świat i liczne zjawiska w zmieniających się realiach stawiają przed pedagogami niełatwe wyzwania. To często konieczność radzenia sobie z wieloma nietypowymi zachowaniami wśród podopiecznych i niesienie pomocy osobom, które tego potrzebują. Dlatego dziedziną,...
Zaburzenia rozwojowe dzieci – poradnik dla pedagogów
Uważność i dostrzeżenie różnego rodzaju nieprawidłowości w zachowaniach i postrzeganiu świata u podopiecznych jest niezwykle istotne. Wczesne zwrócenie uwagi na zaburzenia rozwojowe dzieci i wstępne zdefiniowanie problemu na wczesnym etapie rozwoju może pomóc w...